Priča vožnje na plin je prilično stara i prepričava se po svim automobilističkim forumuma već dugo godina, pa i dan danas. U najvećem broju slučaja ljudi tvrde da pregaraju ventili i dosjedi ventila zbog toga što je: "plin suh", "plin ne sadrži neke kem. spojeve, a koje benzin sadrži, pa ventili nemaju adekvatnu zaštitu", "benzin bolje hladi ventile" itd.
Ne ulazeći u polemiku što je od toga istina, činjenica je da ventili pregaraju puno češće na motorima pogonjenim LPG-om.
Kako bi doskočili problemu, smišljen je sustav za "podmazivanje" (na ovo se najviše nasmijem

), tzv. Flash lube, koji ukapava neku tekućinu u usis u određenim vremenskim intervalima. Postoje i neke tekućine koje se ubrizgavaju direktno u spremnik plina (TuneUp), također u namjeri da se spriječi izgaranje ventila. Međutim, čak i sa tim implemetiranim "zaštitama", ventili ipak pregaraju.
U čemu je zapravo kvaka? Obzirom da sam morao dosta duboko zagrebati u principe rada motora sa unutarnjim sagorijevanjem zbog svog tuning projekta i upoznajući tu materiju, mišljenja sam da taj problem nije moguće u potpunosti izbjeći. Dosta teško je to trivijalizirati, ali ću ipak pokušati. Smjesa goriva i zraka sagorijeva u cilindru određenom brzinom. Ta brzina je ovisna o trenutku paljenja smjese iskrom sa svjećice, o gustoći te smjese, o temperaturi zraka na usisu itd., kao i o samoj vrsti goriva koja se koristi. Zato u autima imamo računala (ECU-e), koji sadrže razne tablice sa vrijednostima za određene uvjete (broj okretaja motora, masa zraka, temperatura rashl. tekućine itd.) kako bi se radom motora upravljalo sigurno (izbjegavanje destruktivnih stanja - knock, preignition) i što optimalnije (potrošnja, ekologija).
Ukratko, temperatura sagorijevanja i temperatura ispušnih plinova su direktno u ovisnosti o brzini sagorijevanja smjese. Smjesa plina i zraka sagorijeva sporije od smjese benzina i zraka. Brzinu sagorijevanja treba držati optimalnom, a ta vrijednost ovisi o broju okretaja motora i opterećenju. To se radi putem tablice paljenja u ECU-u. I tu zapravo leži problem. Ta tablica je popunjena vrijednostima koje odgovaraju sagorijevanju smjese zraka i benzina. Smjesa plina i zraka sagorijeva sporije, pa ju treba zapaliti ranije. Svi plinski sustavi upravljanja su tzv. "piggy back" sistem, odnosno parazitski su. Instaliraju se na auto na način da presreću parametre originalnog ECU-a prema el. dijelovima motora (bobine, injectori, neki senzori) i na putu do njih, modificiraju vrijednosti, te tako promijenjene vrijednosti stižu do ostatka motora koji omogućava rad. E sad, spomenuo sam već dva puta, smjesa plina i zraka sagorijeva sporije, pa bi trebalo paljenje inicirati ranije. Međutim, piggy back sustav može unijeti jedino kašnjenje u signal, a nema nikakve teoretske mogućnosti pomaknuti ga unaprijed.
Drugim riječima paljenje smjese lpg+zrak je prekasno, što rezultira većom temperaturom ispušnih plinova (EGT), a što na duže pruge i na velikom opterećenju motora znači pregaranje. Obično prvo izgori elektroda na svjećici, a zatim ispušni ventil. Temperatura ispušnih plinova raste sa brojem okretaja motora i opterećenjem. Npr. tipično za ler je između 350 i 400 stupnjeva cel. Na punom opterećenju i visokim okretajima na Volvo turbo motorima ne bi smjela prelaziti 900 stupnjeva (kod nekih drugih proizvođača i motora, maks. vrijednost je dosta manja). E sad, automobil je tvornički optimalno podešen za sagorijevanje smjese benzina i zraka, time su i regulirane maksimalne temperature koje ispušni plinovi dosežu. Onda mi ugradimo LPG sustav, koji ne može optimalno upravljati trenutkom paljenja iskre, i kompletna EGT krivulja je viša za 50, pa preko 100 stupnjeva celz. na velikim opterećenjima i visokim okretajima.
I što onda napraviti?
Imati u glavi da se na plin kuha, a ako se već moraš na njega i voziti, ne ispitivati izdržljivost motora i obarati brzinske rekorde. Na kratko razvrtiti motor u prvoj i drugoj brzini do blokade nije štetno za motor, poneko pretjecanje u trećoj na punom gasu također, a u vožnjama na duge pruge autocestama izbjegavati broj okretaja motora viši od 4-5 tisuća. Na taj način sam napravio sa, do sada, tri rabljena automobila u kojima imam LPG sustav preko 220k km, bez ikakvih problema. Nikakve flashlube, tuneup i sl. pissdarije nisam koristio niti ih koristim.