Citat:
Ukratko,
koje su moje obaveze prema RH, carina, porez, ili samo jedno ili drugo ili oboje, da li carine po vrijednosti računa ili po ''tržišnoj vrijednosti'' ?
Pošto imam svoja dostavna vozila, sam bi to furao ovdje iz SLO u RH, da li su mi potrebne kakve plombe za granicu, kakva posebna papirologija, dozvola ili samo idem na carinu sa računom i sa strojem ?
Molim samo konkretne i konstruktivne odgovore.
Hvala
Kao prvo, na robu iz EU (odnosno EU porijekla) nema carine. A porijeklo se dokazuje izjavom na fakturi prodavatelja koja ima točno određenu formu (za vrijednost do 6000 eura), odnosno obrascem EUR1 uredno potvrđenim od izvozne SLO carine. Na fakturu ti trebaju napisati registraciju vozila, eventualno (neobavezno ali je dobro) i ime prezime, adresu i broj putovnice vozača.
A postupak: za početak trebaš fakturu prodavatelja (u 2 ili 3 primjerka) na neto iznos bez DDV-a i eur1 obrazac te eventualnu ostalu dokumentaciju koju oni trebaju za izvozno carinjenje. Sa svim tim se ide na slovensku špediciju koja će napraviti izvozni ECL (enotna carinska listina) i CMR (tovarni list). To će koštati 30-50 eura, i sa tim papirima se ide na SLO carinu koje oni moraju ispotvrđivati i unijeti u sistem. Za manje vrijednosti (mislim da je do 4000 eura) to sve mogu napraviti špediteri na granici (pa nema plombiranja), a za veće se mora ići na neku unutarnju carinarnicu. Ali to će slo špediter (i dobavljač) znati bolje.
Ukoliko te pošalju na unutarnju carinarnicu stavit će ti plombu (obavezno špediteru navesti koliko ih na vozilu treba biti - sajla na ceradi, vrata na kombiju...) koja važi do granice. Slo carinik na granici može tražiti da je skineš i pogledati robu ali i ne mora, u svakom slučaju mu treba dati sve papire da potvrdi izlaz robe iz EU (stavit će žig na ECL i na CMR). Prvi će ti možda vratiti (ako vrati šalješ ga poštom prodavatelju ali sebi napravi i ostavi kopiju, ako ne poslat će ga sami izvoznom špediteru, a ovaj prodavatelju), drugim dokazuješ EU porijeklo kod naše carine i tog ti trebaju vratiti.
Na HR strani granice: sa fakturama i eur-om javiti se nekom špediteru koji će napraviti provozne papire do neke unutarnje carinarnice (tebi najbliže, i pitat će te koja je to-vjerojatno Žitnjak), naplatiti ih cca 200 kuna te te sa svima njima poslati na carinu. Tam će ti ih potvrditi i sasvim sigurno budu otvorili kamion, pogledali šta se vozi i stavili HR plombu.
Sa potvrđenim provoznim papirima imaš rok jedan do dva dana (pisat će dolje lijevo na UCD-u - uvozna carinska deklaracija) u kojem se moraš pojaviti na krajnjoj uvoznoj carini. A da bi uvozno ocarinio trebaš imati nekog špeditera na toj carinarnici koji će napraviti uvozne papire, točno istarifirati robu, predati na carinu i sve to skupa odraditi. Dobit ćeš račun za uslugu (min 300 kuna, a vjerojatnije oko 500, prema broju imenovanja na UCD-u), i uplatnicu za "uvozna davanja", odnosno 23% pdv-a na vrijednost robe po fakturi, koji moraš platiti u roku 15 dana od dana uvoza.
U pravilu se priznaje vrijednost po fakturi (nisu to auti da idu po tablicama vrijednosti), ali ako je baš nerealno niska možda će tražiti provjeru. Dobro je da prije svega svog unutarnjeg špeditera pitaš s kim surađuju na graničnom prijelazu na koji ćeš ići i bilo bi dobro da ih kontaktiraju. Jer za veće vrijednosti robe špediteri na granici NE ŽELE garantirati nekome tko im dođe prvi put, jer oni garantiraju svojom bankovnom garancijom za sva davanja državi koja inače trebaš platiti ti.
Ako u svemu ovome postoji kakva nejasnoća, pitaj.
Usput, pred sat vremena sam se vratio s Jankomira, ali sa izvoznog carinjenja, odoh sutra u Češku.
