Citat:
prvo zanimalo me da li se kaj bitno može dogoditi u motoru, jer vjerojatno s nekim razlogom proizvođač navodi koje se ulje stavlja.
ovo ispada kak sam ja glup jer sam nešto pitao u vezi ulja. ajmo se svi malo sprdat samnom.
Nisi glup i fakat nije lijepo što se ljudi sprdaju s tobom. Generalno gledano svako ulje ima svoju gradaciju viskoznosti prema SAE (Society of Automative Enginees) gdje je oznaka svakog monogradnog ulja npr. 0W ili multigradnog ulja npr. 5W40. Brojke u oznaci označuju temperaturni raspon okoliša u kojemu se ulje može koristiti. Nešto više o tome možeš pročitati na ovoj stranici u tablicama
http://www.rivagrupa.hr/hrvatski/rivano ... vozila.htm .
Nadalje ulja se razlikuju i po kvaliteti, kako baze tako i aditiva koji se mješaju u njemu. To je propisano s više oznaka različitih udruženja. Pa tako imamo API - Američki institut za naftu (American Petroleum Institute) 1951. U Europi je klasifikacija prihvaćena 1972. a posljednja je revizija bila 1996.
- CCMC, koju je utvrdio Komitet konstruktora motora i vozila Europske zajednice (Comite des Constructeurs d' Automobiles du Marche Comun) koja je vrijedila do 1996.
- ACEA Asocijacija europskih proizvođača vozila (Association des Constructeurs Europeens d' Automobiles). Članice su ove asocijacije: BMW, DAF, FIAT, FORD, GM, MAN, MB, PEUGEOT, PORSCHE, RENAULT, ROLLS-ROYCE, ROVER, SAB, SCANIA, VW i VOLVO.
- MIL - L specifikacija američke vojske.
Više o njima na gore spomenutoj stranici.
Ono što je potrebno znati je da su motori rađeni s određenim tolerancijama i prema određenim karakteristikama ulja i obrnuto. Dakle razvoj motora kroz godine prati razvoj ulja. Tako neko ulje neke gradacije koje je pogodno za podmazivanje Peugota 404 diesela iz '65 definitivno nije dobro za tvoje vozilo.
Kako brzo bi se primjetile promjene na tvom motoru kad bi upotrebljavao "krivo" ulje? Prvenstveno ovisno o ulju koje bi naljevao tj. o njegovoj gradaciji i kvaliteti. A zatim i o vremenu koliko češ ga dugo točiti. No sigurno se promjene nećeš primjetiti za 5000 km. Možda nakon 100000 km. naravno pod uvjetom da ne natočiš "morku vodu".
Također valja reći da postoje mineralna i sintetska ulja. Razlika je u tome dali je baza ulja dobivena sintetsim putem ili ne. Sintetska ulja su bolja jer su im molekule ujednačenijeg sastava kvalitete pa su samim time otpornija na "trošenja" bilo temperaturama bilo mehanički.
Osim baze tu su i aditivi čiji sastav i omeri su tajna svakog Karapanđe uljne idustrije ponaosob. Iako nema drastičnih razlika među prizvođačima, razlike postoje.
Moja preporuka u smjeru korištenja ulja je da naljevaš onu gradaciju ulja (SAE) i onu kvalitetu ulja (ACEA, API, CCMC) koju ti Volvo preporučuje. Koju marku ulja? To je u stvari puno manje bitno od propisane kvalitete ili gradacije. Doduše postoje tvornice ulja koje izrađuju same svoje baze i mješaju aditive i one koje ih kupuju na tržištu. One prve puno lakše održavaju kavlitetu ulja za razliku od onih drugih. Naime, nedavno sam gledao na polici Inino ulje milenijum koje je na jednoj boci izdađenoj u 5 mjesecu imalo API oznaku SJ a na onoj iz 6 mjeseca SH. Zato bez obzira kupuješ li svaki puta istu marku i model ulja uvijek provjeri specifikaciju kvalitete. Zašto je tome tako? Zato jer spomenute organizacije uzimaju periodično, vjerovatno na mjesečnoj bazi, uzorke ulja s polica dučana (naravno svaki puta drugog) i ispituju kvalitetu ulja. I na temelju rezultata dodjeljuju certifikat o kvaliteti (ACEA, API, CCMC). Naravno oscilira li kvaliteta oscilirati će i oznaka kvalitete koju im dodjeljuje pojedina organizacija.
Eto, ako ima pitanja pucaj. Nadam se da ću znati odgovoriti
