Citat:
mislim poglavito na kvalitetu mjenjaca jer ga razmatram za kupovinu. VOLVO 740 GLE automatik, 89. godina, karavan, benzinac. hvala, maja
Dugi je u pravu. Imas i negdje na ovom forumu dosta o tim mjenjacima.
Ako je auto u voznom stanju, moze se mjenjac, a i mnoge druge stvari, provjeriti jednostavno probnom voznjom.
Ukratko

: postoje dva tipa mjenjaca i nekoliko podvrsta:
ZF mjenjac - na rucici imas polozaje P-R-N-D-3-2-1
AW mjenjac - P-R-N-D-2-1 i dugmence za lock u 3 brzini (ili spustanje iz 4. u 3. brzinu)
Oba mjenjaca imaju 4 brzine.
Ako je auto u normalnoj upotrebi, sjednes, provozas i vidis kako radi.
Ako je auto van upotrebe, zavisno od stanja i duzine stajanja, mozda bi valjalo neke specificne zahvate odraditi prije prvog paljenja, ali to ima vise veze sa motorom nego mjenjacem.
Ako vlasnik prijavi bilo sto kao cudno ili lose u radu mjenjaca, treba provjeriti tocno o cemu se radi.
Da bi bilo koji automatik radio kako treba, mora imati dovoljno ATF ulja. Nikako ispod nivoa predvidjenog za hladan ili vruc motor, zavisno u kom trenutku tj. kog stepena zagrijanosti ulja se mjeri nivo, i jos vaznije nikako iznad potrebnog nivoa. Oba stanja mogu pokvariti mjenjac. Manje ATF ulja ce se najaviti odredjenim manifestacijama u voznji i ako se to ne zanemaruje i samo dolije ulje, nista nece lose da se dogodi. Ako se dugo vozi tako, moze se pokvariti. Vise ulja (par stotina grama vise recimo da nije bitno, govorim o litru ili vise litara u plusu) moze pokvariti pumpu za ulje ili neke regulatore pritiska unutar mjenjaca, i moze proci u neke dijelove mjenjaca gdje ga ne smije biti (lamele koje ukljucuju i iskljucuju brzine), i onda se taj cijeli sklop mora zamijeniti). Neki problem sa pritiskom/kolicinom ulja u mjenjacu moze se vidjeti ako je zid kabine motora i sve oko mjeraca nivoa ulja masno i izgleda kao da je neko sprejom prskao po tome.
Ulje se najbolje provjerava kada je toplo, znaci nakon solidne voznje, ne samo zagrijavanjem motora u mjestu, i to tako sto se stane na horizontalnu podlogu, pusti da motor radi na leru, lagano prodje iz P kroz sve polozaje koji postoje (dugmence nije bitno na AW mjenjacu), sa zadrzavanjem par sekundi u svakom polozaju, i vrati u P. Motor i dalje radi na leru, i mora raditi na normalnom broju okretaja (pise negdje na poklopcu motora, mislim da je oko 850 o/min). Izadje se normalno van, i nakon minut, minut-ipo izmjeri nivo. Iati pri ruci dobru krpu sa koje ne otpadaju vlakna da nesto ne upadne preko mjeraca u mjenjac, ATF ulje ne voli prljavstinu nikakvog porijekla. Na mjeracu pise koja crta je za hladno ulje, a koja za toplo (s jedne strane mjreaca je za toplo, s druge za hladno, nivo treba biti izmedju dvije crtice na bilo kojoj strani sipke za mjerenje).
Ulje svakako mora biti i odgovarajuce kvalitete (mislim da je ATF ulje sa specifikacijom Dexron II odgovarajuce ulje tj. Inino ulje sa tom specifikacijom, prodaju ga u pola litarskim flasama je sasvim ok).
Proba mjenjaca: nadji ravnu cestu (magistrala!) i ubaci u D i vrlo lagano ubrzavaj od 0km/h do koliko god ti uslovi puta dozvoljavaju. Problem moze biti kod prve promjene brzine - ako nije vrlo lagana, skoro neprimjetna, onda ce biti ili sa blagim udarom ili na vecem broju okretaja nego sto bi trebalo sa kao blagim proklizavanjem - oba slucaja nisu dobra, ali se sve da srediti. Provjeri kako se vrsi promjena unazad laganim usporavanjem. Provjeri kako se ponasa mjenjac kada naglije ubrzavas, znaci, pritisni gas odmah jace, vise od pola i ne pustaj dok ne promjeni bar 1-2 i 2-3. U principu kod tih ubrzavanja mora se momenat promjene desiti kasnije nego kod sporog ubrzavanja, i u tenutku popustanja pedale gasa moze se, u tom datom trenutku, "izazvati" promjena koju zelis.
Kod voznje vecom brzinom, npr 80 km/h pritisni pedalu gasa naglo do poda, tzv. kickdown efekat ce promijeniti brzinu nanize i dati potreban momenat za pretjecanje, itd, ali generalno to su lijeni auti u takvim situacijama. Kickdown se moze aktivirati sve do negdje 120 km/h, znaci ides 120km/h 4. brzinom, pritisnes pedalu gasa do kraja, mjenjac momentalno ide u 3 brzinu i zadrzace je do +/- 140 km/h...
Ako kick down efekat ne radi, moze biti samo problem u prekidacu koji to aktivira (za AW mjenjace - onda ce i dalje raditi prekidac na rucici mejnjaca jer on ima apsolutno isti efekat. Pod uslovom da nije i on nekako imobiliziran ili da odgovarajuci solenoid u mjenjacu nije u redu. Sve se to da popravljati, ali bolje da je u redu).
Nikad ne ubaciti mjenjac u P dok se auto krece!
Duga voznja (pola sata ili duze) jako velikim brzinama 140 -160km/h moze pregrijati ulje, i to nije dobro za mjenjac. Staro ulje se brze grije. Ako bilo sto kaplje ili curi - provjeriti odakle i zasto. Najbolje provera da li curi ili ne je nakon brze voznje autoputem, stani negdje i pusti da radi u leru pola sata i vidi ima li kapljica...
Ulje u mjenjacu treba zamijeniti na 40.000km, znaci ako kupis, zamijeni uskoro ako se ne zna kad je i kako mjenjac odrzavan. Mnogi ne mijenjanju nikad, pa sve radi godinama... Procedura zamjene postoji na par mjesta opisana na ovim forumima, mislim na DIY.
Gud lak. Javi sto se gleda i kako je proslo.