Hvala, u medjuvremenu sam shvatio da:
1. motor moze raditi bez ukljucene lambda sonde, obzirom koliko su je reklamirali na svojim maskama pretpostavljao sam da je to najvazniji deo na automobilu bez koga se ne bi moglo ni pomisliti da ce taj motor raditi
2. ce se sijalicica lambda sonde upaliti kada ona to zeli, tj. i kada nema nikakvog uocljivog problema u radu motora (znaci, kriv je neki od kompjutera valjda jer pretpostavljam da kompjuter salje i odrzava signal za sijalicicu. Ili ima neki relej negde van tih kompjutera?)
3. ce motor raditi jako lose u nekom trenutku, a sijalicica se nece upaliti i pored svih mojih napora da se upali (iskljucim lambda sondu, dodam gas, vidim oblacic dima pozadi, motor radi lose jer su svecice verovatno jako zaprljane, plus ko zna sta stize do njih, itd). Ako bi mi neko rekao sta tacno (fizicki) pali tu sijalicicu mozda bi bolje shvatio sta da pipam i menjam
4. ako motor losije radi na leru tj. nemirno, ja ga ugasim, sacekam minutu, pa upalim = lose radi, ugasim, sacekam minutu, pa upalim = lose radi, ugasim sacekam minutu, pa upalim = lose radi, ugasim, skinem klemu, sacekam minutu, upalim = odlicno radi. Vozim se, nakon desetak minuta ili sat vremena, ponovo problem. Ovo sam uradio ovako bar tri puta danas za redom, znaci zakljucujem: da kompjuter pamti nesto sto ne treba i kada se resetuje otkacinjanjem akumulatora, posle toga inicijalno sve bude u redu. E sad, da li ga nesto zbunjuje, ili je sam zbunjen obzirom da ga niko nikad nije pipnuo i doslo mu je vreme da se baci, nakon 400.000km?
5. procitao sam negde da lambda sonda nema nikakav znacaj kada se pedala gasa pritisne brzo i/ili do kraja, jer ECU salje u motor najvise sto moze/sme benzina kako bi auto ubrzao / isao brzo. Kako u retrovizoru vidim problem (dim) kada naglo pritisnem gas i zelim da ubrzam u voznji, zakljucujem da kompjuter ima problem sam po sebi jer zasto bi inace trosio toliko benzina.
5a. Pomislio sam da je u pitanju mozda zaprljan ili zacepljen fini filter za gorivo, kojij naravno nije lako promeniti bez leganja pod kola, a 100 EUR mi se ne daje ovde prevarantima, mada, onda bi valjda morao manje trositi i imati problema na strani manjka goriva, posebno ako se vozi pod opterecenjem / brzo, a tada nema nikakvih vidljivih problema bez obzira na nemirniji rad na leru ili dim kod ubrzavanja. Novi filter sam danas platio 41 EUR, sutra cu ga promeniti.
5b. Danas sam promenio i kablove za svecice (65EUR, i time + filter presao sumu koji bih mogao dobiti na marktplaatsu ma da je sve novo i zamenjeno i auto radi uvek savrseno), da budem siguran da oni nemaju nikakve veze sa ovim. I nemaju. Uspeo sam da pogresno spojim tj. zamenim 3. i 4. kabl kod montaze. Motor je upalio, naravno shvatio sam gresku i odmah ugasio. Stavio kablove kako treba, upalio ponovo, radi katastrofalno. Ugasim, skinem klemu, cekam minut, upalim - radi najsavrsenije sto moze. Da li je ovo normalna pojava, da se upamti losa situacija i tretira kao dobra?
6. procitao sam negde da ovakve probleme moze stvarati zacepljen filter za zrak, ili zacepljen katalizator. Izbusicu katalizator da vidim sta ima unutra. Ovo je sada borba ludaka i masine, pa ko izdrzi.
7. usao sam danas kod drugog Turcina i po njegovom katalogu ovaj motor treba imati 2 lambda sonde! Jednu ispred katalizatora, drugu iza katalizatora. Kod mene je na cevi od auspuha koja ide od izduvne grane prema katalizatoru zacepljeno mesto gde bi se eventualno lambda sonda mogla usarafiti, iza katalizatora nema nikakvog mesta za sarafljenje bio cega, a situacija izgleda originalna tj. niko nista nije naknadno radio na tom delu cevi (e sad, da li je to cev tj. katalizator koji tu treba da bude, ili je nekada zamenjeno i od nekog je ranijeg modela, za koje znam da su sigurno imali samo jednu lambda sondu koja je bila bas tu, na cevi ispred katalizatora)? Lambda sonda kod mene se nalazi odmah iza turba, sa donje strane pocetne cevi, i ne vidim da je instalacija nesto modifikovana. Na utikacu od lambda sonde koji sam jedva rastavio juce ima datum, na kraju kabla koji je isao od originalne lambda sonde, i koji sam ja prvi presekao kod zamene lambda sonde, 1994 godina. Znaci da je i lambda sonda koju sam ja skinuo bila originalna i "stara" 400.000km (po Turcinovom katalogu, koji sam svojim ocima gledao, ima sema auspuha, nacrtane 2 lambda sonde i to ne kao alternativa nego postoje dve, menjaju se obavezno nakon 160.000km).
Kljucno je pitanje kako ta lambda sonda tacno radi i kakva je osetljivost sistema na nagle promene: ako naglo pritisnem gas na mom starom fiatu sa 2 karburatora, motor reaguje momentalno, ako na Volvou 940 (i ne samo ovom) naglo pritisnem gas, treba mu delic sekunde da se pokrene i dzaba mu svi kompjuteri i elektronika, bez obzira sto to nije sportski auto. 740 GLE model sa mehanickim ubrizgavanjem takodje reaguje bolje tj. momentalno. Citajuci ove gluposti koje sada pisem, umesto da vec odavno spavam, shvatam da i tu zapravo ima neki problem i da to ponasanje nije bas u redu, iako kod laganog dodavanja gasa nema nikakvih problema - mozda je greska tu na ulazu u usisnu granu? Sta se uopste tu nalazi i kakva je uloga te elektronike?
Nikada nisam dirao taj leptir na usisu tj reostat koji tamo (valjda) postoji i daje svoje signale sistemu za ubrizgavanje (salje informaciju o polozaju leptira valjda), mozda to pravi probleme?
Dalje, primetio sam jos jednu promenu: ovaj auto inace uvek kada se pali, vruc ili hladan, zahteva isto vreme startovanja - sekund, sekund ipo. Kada je u toj fazi nemirnog rada / upaljena sijalicica itd., ako se ugasi i pali nakon par minuta ili pola sata - upalice momentalno, za pola obrta zamajca, bez tog kratkotrajnog odlaganja (koje recimo GLE ubrizgavanje inace nema, ti motori pale momentalno). To mi zvuci kao da je u pitanju postojanje smese tj. goriva u usisu u vecoj meri nego sto je to inace normalno slucaj, kada mu treba par okretaja pre nego sto upali.... opet, kako je to moguce kod ovakvog ubrizgavanja koje je diskretno i valjda nemoguce da se desi da na primer benzin nekako prodre u motor prema cilindrima kada je motor ugasen....
Naravno, ne mogu pronaci rezervni merac mase zraka, a nema ga verovatno zato sto ga je ukrao majstor na poslednjem tehnickom pregledu, jer taj deo sam uvek imao pozadi u autu, pa da proverim ima li to nekakav uticaj na ovo stanje...znaci idemo na marktplaats da trazimo luchtmassameter. Negde imam i rezervni kompjuter bas za ovaj model, ali taj deo ne mogu pronaci bez previse velikog gubitka vremena, pa cu i tu oglasiti potraznju....
Ako ikada ovo resim, javicu se ponovo.
|