Evo opet mali napad pisanja u momentu odgodjenog puta zbog bolesnih u familiji, treba mi savjet nekoga ko je malo vise ceprkao po motorima:
Nabavio sam jedan Volvo 940 sa lpt motorom (1995), auto lijepo izgleda i dobro ide, ali nije imao skoro nikakvo odrzavanje u zadnjih 5 godina: prije 5 godina i 70.000km zamijenjen mu je remen, i od tada vjerojatno nijednom nije zamijenjeno ulje, auto sam dobio sa uljem u motoru litar ispod minimuma, u uzasnom stanju.
Nisam nista posebno provjeravao, nego sam uzeo i ubacio u motor neko sredstvo za ciscenje na bazi petroleja, pustio motor da radi pola sata i ispustio to sto je bilo unutra (mineralno ulje koje je samo dolivano i nikad zamijenjeno). Sipao sam sinteticki Mobil 1 SAE 0-30 i igrom slucaja sa tako totalno neprovjerenim autom odmah krenuo na put za Hrvatsku. Kako je sve izgledalo manje vise dobro (osim sto sam dolio malo hm malo vise ulja u motor usput nego sto bi ocekivao), negdje na pola puta od Zagreba prema Splitu nakon zaista duze prebrze voznje +/- 190, pri 30-ak stupnjeva napolju, stanem za benzin, i ugledam nakon placanja poprilicnu lokvu ulja ispod. Pomjerim auto, pogledam i zakljucim da je to ATF ulje i da je sigurno od mene. Kupim ga i nekako dolijem preko litre (fisek od LEDO korneta posluzio je kao lijevak).
Krenem nekako vrlo bojazljivo, ubijedjen da necu daleko stici, naravno usporim na 100 - 120, stanem nakon desetak minuta da vidim sto se dogadja - nista, stalo curenje, kap dvije koju sam vidio nije me uznemirila jer je davalo nade da cu stici gdje treba. Da skratim pricu, nakon 2.000 km, +/- litar ipo motornog ulja i te epizode sa ATF uljem (sigurno je bio dobar nivo prije polaska) i jos 2.000 km nazad zakljucim da ATF ulje apsolutno ne curi - nisam nikada od tada dolio, a presao je auto 5-6 hiljada od tada, mjenjac radi odlicno. U toku tog povratka shvatim da imam problema sa curkanjem motornog ulja, ali i da se novo ulje jako brzo isprljalo i postalo tamno. Rekao bih da ponekad ima i uocljivog dima iz auspuha pod opterecenjem, ali auto generalno odlicno ide i ja ga vozim dosta brzo.
Epizodu sa ATF uljem pripisao sam pregrijavanju ulja zbog prebrze voznje, a problem sa motorom losem odrzavanju prethodnih vlasnika (auto ima 330.000km).
Ovdje su me savjetovali da sipam u motor neki aditiv koji ce izazvati to da semerinzi nabreknu i tako otklone curkanje (ulje curi u malim kolicinama, poslije cijele noci ispod auta bude jedno 30-40 kapi koje se sliju prije nego prestane kapanje nakon gasenja motora; na leru u mjestu kapanje je uoclivo, ali ne nesto preterano strasno, hocu reci isto je kada motor radi i neposredno nakon gasenja motora).
Nisam htio sipati nista jer nemam povjerenja ute aditive, a i ko zna sto je sve sipano ranije da eventualno otkloni istu stvar, a i pronasao sam na nekom forumu da kod tih motora tu vrstu problema zna izazvati zacepljenje sistema za odzracivanje kartera, sto izazove stvaranje velikog pritiska uljnih para u karteru i uopce u motoru i onda moze doci do probijanja ulja kroz semeringe, ili cak i izbacivanja cijelog semeringa radilice ili bregaste iz lezista.
Kako nikada ranije nisam imao kontakt sa tim motorom niti uopce sa turbo motorima, i kako ovdje u servise nikako ne treba ici kome je njegov stari auto mio, spao sam na to da pokusam sam nekako shvatiti kako je taj sistem dizajniran i ima li problema:
Na bloku ispod usisne grane ima nekakva plasticna kutija koja je totalno nepristupacna, i iz nje ide deblje crijevo prema nekakvom elektricnom ventilu prije veze tog crijeva sa gumenim crijevom kod turbine, i ide tanko crijevce na usisnu granu. Dizna na usisnoj grani bila je totalno zacepljena, a crijevo na kontaktu sa tom plasticnom kutijom prilicno bogato naslagama cadji i stvrdnutog izgorenog ulja. To sam sve nekako procistio, ali kutijici ne mogu prici.
Ako ustima puhnem iz sve snage u crijevo otkaceno kod turba, stvori se pritisak koji nekako negdje polako nestaje, a ako odmah otpustim crijevo sa strane na koju pusem, zrak se vrati prilicnom snagom nazad - da li je to normalno, ili bi bilo za ocekivati da protok bude potpuno slobodan?
Kada motor radi i zagrijan je, ako izvadim sipku za mjerenje nivoa ulja, vidi se dim, cak i sitne kapljice ulja koje pomalo prskaju kroz mali otvor cijevi za sipku. Ako zatvorim prstom otvor te cijevi, nista se posebno ne dogodi tj. ne stvori se veliki pritisak.
Kada u toku rada motora otkacim kod turbine pomenutu cijev koja ide od plasticne kutije, desava se sljedece: ako je sve na svom mjestu osim te cijevi, na njenom kraju stvara se vakuum, ne nesto posebno velik, ali vakuum koji hoce usisati moju plasticnu tanku rukavicu ili papiric. Ako izvadim i cijev za mjerenje nivoa ulja, vakuum nestane i na kraju cijevi osjeca se blago pulsiranje zraka napred-nazad, s tim da se na oba mjesta vide uljne pare (i ovo nema veze sa stanjem tanke cijevi koja ide od tog debljeg crijeva na usisnu granu, koja inace stvara mali vakuum - bez obzira da li je ta tanka cijev zacepljena ili slobodna, manifestacija na kraju deble cijevi kod turbine je ista - ili vakum, ili pulsiranje ako je izvadjena sipka za mjerenje nivoa ulja.
Ako se u oba slucaja prstom zacepi deblja cijev, nista se posebno ne dogadja, odnosno ne dolazi do povecanja vakuuma ili promjenje pulsirajuceg efekta.
Motor radi potpuno isto sa tankom cijevi koja dovodi uljne pare od plasticne kutijice na usisnu granu, ili bez nje, ili sa skroz zacepljenom diznom na tom mjestu ulaza cijevi u usisnu granu (nije mi bi fotoaparat pri ruci, napravicu neke fotografije sutra ako stignem).
Dakle moje pitanje je ima li tko neki komentar na ovo iznad tj. da li to treba tako da se dogadja ili eventualno postoji neki problem sa odzracivanjem motora, ili karikama; trebam li zamijenit/ocistiti i moze li se uopce to tu plasticnu kutijicu. Takodjer, sto je nepristupacna napravica koja se nalazi sa desne strane te plasticne kutijice za odzracivanje, isto ispod usisne grane, gledano od napred prema sofersajbni (kao nekakva horizontalno postavljena cigra sa opet nekim kontaktom na strani blizoj sofersajbni a daljoj od branika (osovina te stvarcice postavljena je paralelno sa blokom, cela stvarcica ima 7-8 cm u duzini?
Kada kroz otvor na kutijici, nakon otkacinjanja crijeva na ulazu u kutijicu, ubacim mali srafciger, on propadne koliko je kutijica visoka tj. ne pipa se nista u njoj, kao da je prazna.
Ako otvorim cep za dolivanje ulja na poklopcu glave motora, recimo da je sve normalno ili da ima malo vise dima nego sto bih volio. Auto je na tehnickom prosao kontrolu gasova bez problema.
Da li da ipak iskoristim aditiv za semeringe pa da vidim sto ce da se desi, otvaranje motora ne gine ionako (curkanje ulja je sa nekog od zadnjih semerinnga) i nista se ne moze vidjeti da bi se zakljucilo odakle curi -mada po inteznitetu tj duzini kapanja / slivanja rekao bih da dolazi odozgo tj. od glave?
Znam da je bez veze ovako recima i bez slika, ali mozda neko ima iskustva sa ovim pa moze dati svoje misljenje i ovako.... unaprijed hvala.
|